Thursday, May 23, 2013

it-aurast

ma olen oma it-aurast juba kirjutanud. kirjutan täna veel, sest see saaga on sama mõõtu. ainult et lahendust ei paista.


3. mail läksin EMT esindusse ja lasin välja vahetada oma SIM kaardi. See on mobiil-ID SIM ja eelmine oli aegunud. Tehti uus ja juhatati, et politsei.ee veebilehel tuleb M-ID sertifikaadid ise aktiveerida. Seal sisselogimiseks on korraks vaja ID-kaarti, aga see pole probleem, mul on see olemas ja toimib kenasti.

Läksingi siis. Küll alles mõned päevad hiljem, enne polnud nagu aega – EMT juba saatis meeldetuletussõnumigi, et mine ikka aktiveeri ära, muidu see ei tööta sul ju.
Aga vot ei saanud mina sinna keskkonda sisse. Tegin kõik standardliigutused ära: proovisin kolme erineva brauseriga, uuendasin tarkvarad, restartsin. Ikka ei edu:



Sedasama pilti nägin kolmes erinevas brauseris enne ja pärast versiooniuuendusi ja restarte. 

13. mail palusin appi ühe sõbra, kes töötab tarkvaratestijana ja on ka ID kaardi softi testinud ja justkui teab võimalikest vigadest kõike. Tema selgitas teamvieweri abil mu arvutis hullates välja, et ID-kaart töötab veatult ja kõik on väga suurepärane, ainult et politsei.ee lehele ma sisse ei saa, ja ütles kokkuvõtteks „Päris kuradi lahe. Testijaks ei taha tulla? Sul on aurat :D“

Soovitas teha screenshotid veateadetest ja saata politsei.ee-le. 

Enne saatmist proovisin kõike seda veel tööl Windowsi arvutis. Tulemus sama. 

Helistasin siis 14. mail politsei.ee abitelefonile, kus soovitati ID-kaardi sertifitseerimiskeskuse poole pöörduda, „nemad aitavad nende mobiil-id probleemidega ka väga hästi“. Helistasin sinna. See oli mu lemmikkõne kogu selle jama sees, sest esiteks küsis automaatvastaja, kas ma tunnen arvuteid hästi (vajutage üks) või eriti nagu mitte (vajutage 2). Vajutasin ühe ja sain ühe sõbraliku asjatundliku noormehe, kes juhatas mu telefonitsi läbi, et teha kõiki neid asju mida mu asjatundlik sõber eelmisel õhtul mu koduarvutis tegi. Kiiresti vuristatud juhised nagu „killige see task managerist ära ja tehke siis uuesti lahti“ või „võtke tuulsi alt lahti add-ons ja otsige extensionsi alt…“ ei oleks ilmselt päris nii vurinal kõlanud, kui ma oleksin kõne alguses vajutanud 2, ja see oli hästi lahe. Aga tulemus sama: ID-kaart töötab veatult, aga politsei.ee lehel M-ID taotluskeskonda siseneda ei saa. Poiss oli sama suures hämmaris kui mu asjatundlik sõber, ja soovitas samuti pöörduda politsei.ee poole, viga peab olema seal.

Helistasin uuesti politseile, üritati uuesti suunata SK-sse. Ütlesin, et läbitud tee, andke mingi parem. Küsiti malbel telefonineiu häälele, kas mul ikka on ID-kaart lugejas. Minu ilmselt suht äkilise reaktsiooni peale ühendati mind ametnikuga, „kes neid asju paremini teab“. Ametnikuks oli proua Aune, kes küsis mõned standardküsimused brauseriuuendamise ja muu jama kohta, mille peale ma ka võisin suht äkiliselt reageerida. Kõne jooksul kontrollis ta, et teised inimesed muudkui käivad sealsamas keskkonnas sedasama protseduuri tegemas ja muresid ei ole. Lõpuks tegi mulle ettepaneku screenshotid teha. Ohkasin: „Teate, mul on teie jaoks isegi need juba tehtud, öelge lihtsalt, kuhu ma saadan.“ Saatsin, kuhu kästud.

Tema vastus järgmisel päeval:
Tere,
Palun kirjutage, millal Te saite esimese mobiil-ID ja millal käisite  mobiiloperaatori juures uut SIM-kaarti saamas.
Tervitades
Aune 
Hankisin EMT-st ka selle info. Muu hulgas küsisin EMT-st igaks juhuks, kas uus SIM on ikka Mari Öö Sarve nimele, sest et eelmine oli Mari Sarve nimeline ja ma vahepeal ju muutsin natukene oma nime. „Loomulikult, see on automaatselt isikukoodiga seotud,“ vastas sõbralik noormeeshääl kiiresti ja mõtlemata. Ei olnud siiski ülearu usaldusväärne infoallikas, sest ta väitis ka seda, et minu M-ID-ga on kõik kõige paremas korras, see on aktiveeritud ja puha. Küsisin, kas see saab tõesti olla tõsi, kui ma pole isegi kaardilt füüsiliselt neid aktiveerimiseks vajalikke koode lahti kraapinud. Siis ta tegi paar hiireklikki ja nentis, et ikkagi ei ole aktiivne. Nii jäi hinge kahtlus, et äkki on ikka nimes asi ja noormeeshääl ei kontrollinud, vaid lihtsalt ARVAS, et nimi SIMil ja ID-kaardil klapivad. Andsin kahtluse teada ka politsei.ee-le.

Nende vastus:
Tere,
palun prooviga uuesti aktiveerida, meie koduleheküljel ei leitud mingit viga.
Lugupidamisega
Aune
See oli üks väga halb päev. Kui miski ei tööta juba kaks nädalat, siis miks ta nüüd, saja esimest korda proovides peaks töötama, kui te pole oma süsteemis midagi muutnud? Pakkusin Aunele viisakalt, et võtan oma kaardi, lugeja ja arvuti kaasa ja tulen tema juurde – las ta aktiveerib ise ära. Tema vastus, ettepanekut kommenteerimata:
Lp Mari Öö Sarv
Saatsin Teie probleemi edasi sertifitseerimiskeskusele, sealt võetakse Teiega ühendust.
Lugupidamisega
Aune
Kaks päeva hiljem võeti minuga tõesti ühendust ja tehti ettepanek pöörduda EMT poole, kes võiks väljastada uue SIM-kaardi. Tõesti, seda polnud ma veel proovinud. Aga kui ma sinna läksin ja minu nähes testiti läbi 3-4 erinevat SIMi EMT esinduse arvutis, kõik sama tulemusega, tõstsid ka nemad käed üles. Leppisime kokku, et saadan neilegi oma kuulsad screenshotid ja nende tehnikud kaevuvad probleemi lahendama.

Niisiis, EMT oli päriselt pool tundi vaeva näinud ja SK ka, aga politsei ainus retoorika oli olnud „proovige veel“ või „pöörduge kellegi teise poole“. Samas ütlesid kõik asja pisut tundvad sõbrad, kellele veel kurta jaksasin, et viga peab just nende süsteemis olema.

Siis tegin kõne ühele tuttavale endisele SMITi töötajale ja kurtsin mure ära. Ta tellis endale ka need populaarsed screenshotid koos SK kirjaga ja lubas anda kellelegi SMITis paar suunavat jalahoopi – SMIT on siseministeeriumi infotehnoloogiakeskus, kus seesamune neetud taotluskeskkond tehtud on.
Kui hakkasin talle seda kirja saatma, lugesin täpsemalt SK teate läbi. Ikka süvenesin kohe. teade oli selline:
Uurisime teemat omalt poolt ja näib, et põhjused miks Teil ei õnnestu Mobiil-ID teenust aktiveerida tulenevad alates SIM-kaardi väljastusest. Tegin NBA numbripäringus (https://nba.tja.ee/numbriparing.aspx) Teie numbri alusel päringu ja näen, et olete EMT klient.

Olukorra lahendamiseks soovitan veel kord pöörduda EMT poole, kes väljastab Teile uue SIM-kaardi. Seejärel proovige veel kord teenust PPA lehel aktiveerida. Olen tänulik, kui annate meile tulemuste kohta tagasisidet.

Lugupidamisega…
Kogu lugupidamise juures – kallid spetsialistid, loomulikult on probleem keskkonda sisenemisega alates uue SIMi väljastamisest, sest enne polnud mul kunagi sinna portaali asja ja ma isegi ei üritanud! Ja et ma EMT klient olen, poleks vaja olnud pärida, ma tean seda ise ka, aga no aitäh sellegipoolest.
SMITi suunas vehkimise tulemusena sain samal päeval meili kelleltki Urmolt smit.ee aadressiga:

Tere
Kas teil on võimalik täna uuesti proovida seda tegevust ja kas saate ligi keskkonnale normaalselt vöi ei?
Tervitades
Urmo
Tervitamise tuhinas unustas Urmo märkida, kas ta oma süsteemides midagi muutis ka, et oleks ka põhjust uuesti proovida, või oli see seesama võte, mida enne politsei.ee suunalt sain – proovige uuesti, meil on kõik korras. Proovisin niisiis raevu maha surudes uuesti, tulemus sama: 
Autentimine õnnestus. Jätkamiseks vajuta nuppu "Edasi".
Eesti isikukood ${mid.person.code}
Eesnimi (nimed) ${mid.person.firstName}
Perekonnanimi (nimed) ${mid.person.lastName}
Ja kui vajutan jätkamiseks nuppu „Edasi“, saan teada, et session expired.

Järgmisel päeval, see on nüüd juba 23. mail, helistas mulle sõber Aune, kes oli üsna väsinud häälega ja palus uuesti proovida, et saada „värsked ekraanipildid“. Ma ei tea, kas seal on erilist vahet, millal ma olen need teinud, kui need ikka samasugused on – pigem tundub, et see on ikka seesama „proovige uuesti“ retoorika. Palusin teda, et nad ei paluks mul uuesti proovida enne, kui kusagil on midagi muudetud, sest miks viiesaja esimesel korral peaks töötama, kui esimesed viissada korda lõppesid kõik ühtmoodi tulutult?

Päeva jooksul kirjutas ka SK:

Tere, Mari
 
Kinnitan Teile, et hädad ei saa alguse Teie arvutist ega ID-kaardist. Tõrked tulenevad erinevate infosüsteemide vahel suhtlemisest.
 
Meie poolt vaadatuna on näha, et EMT poolel on kõik korrektne, SIM-kaardi väljastuse kohta on info meieni õigel kujul jõudnud. Edasi peaks minema sedasi, et kui Te Politsei- ja Piirivalveameti kodulehel teenust aktiveerite, siis peaks see info samuti meieni jõudma. Kuna seda infot meie logid ei kajasta, siis suhtlesin veel kord PPA ametnikuga (kes teemaga kursis) ja nad lubasid sealtpoolt veel vaadata.
 
Kui midagi selgub, siis PPA lubas Teid teavitada. Meid samuti ning mina omalt poolt teavitan EMT-d.
 
Väga kahju, et teenuse aktiveerimine nii ebamugavaks on osutunud. Olen kindel, et lahendus saabub lähipäevil. Kahjuks meie poolelt täna rohkem midagi teha ei ole.
 
Lugupidamisega...
Ma loodan ka lahendusele lähipäevil, sest ma olen suur M-ID fänn ja elu ilma selleta on päris ebamugav. Kordasin siiski neile koos lugupidamisega, et ükski logi ei saagi kajastada M-ID aktiveerimist, sest ma ei saa sinna politsei.ee mobiil-id taotluskeskkonda ju üldse sissegi.