3. mail läksin EMT esindusse ja lasin välja vahetada oma SIM
kaardi. See on mobiil-ID SIM ja eelmine oli aegunud. Tehti uus ja juhatati, et
politsei.ee veebilehel tuleb M-ID sertifikaadid ise aktiveerida. Seal
sisselogimiseks on korraks vaja ID-kaarti, aga see pole probleem, mul on see
olemas ja toimib kenasti.
Läksingi siis. Küll alles mõned päevad hiljem, enne polnud
nagu aega – EMT juba saatis meeldetuletussõnumigi, et mine ikka aktiveeri ära,
muidu see ei tööta sul ju.
Aga vot ei saanud mina sinna keskkonda sisse. Tegin kõik
standardliigutused ära: proovisin kolme erineva brauseriga, uuendasin
tarkvarad, restartsin. Ikka ei edu:
Sedasama pilti nägin kolmes erinevas brauseris enne ja
pärast versiooniuuendusi ja restarte.
13. mail palusin appi ühe sõbra, kes töötab
tarkvaratestijana ja on ka ID kaardi softi testinud ja justkui teab võimalikest
vigadest kõike. Tema selgitas teamvieweri abil mu arvutis hullates välja, et
ID-kaart töötab veatult ja kõik on väga suurepärane, ainult et politsei.ee
lehele ma sisse ei saa, ja ütles kokkuvõtteks „Päris kuradi lahe. Testijaks ei
taha tulla? Sul on aurat :D“
Soovitas teha screenshotid veateadetest ja saata
politsei.ee-le.
Enne saatmist proovisin kõike seda veel tööl Windowsi
arvutis. Tulemus sama.
Helistasin siis 14. mail politsei.ee abitelefonile, kus
soovitati ID-kaardi sertifitseerimiskeskuse poole pöörduda, „nemad aitavad nende
mobiil-id probleemidega ka väga hästi“. Helistasin sinna. See oli mu lemmikkõne
kogu selle jama sees, sest esiteks küsis automaatvastaja, kas ma tunnen
arvuteid hästi (vajutage üks) või eriti nagu mitte (vajutage 2). Vajutasin ühe
ja sain ühe sõbraliku asjatundliku noormehe, kes juhatas mu telefonitsi läbi,
et teha kõiki neid asju mida mu asjatundlik sõber eelmisel õhtul mu koduarvutis
tegi. Kiiresti vuristatud juhised nagu „killige see task managerist ära ja
tehke siis uuesti lahti“ või „võtke tuulsi alt lahti add-ons ja otsige
extensionsi alt…“ ei oleks ilmselt päris nii vurinal kõlanud, kui ma oleksin
kõne alguses vajutanud 2, ja see oli hästi lahe. Aga tulemus sama: ID-kaart
töötab veatult, aga politsei.ee lehel M-ID taotluskeskonda siseneda ei saa. Poiss
oli sama suures hämmaris kui mu asjatundlik sõber, ja soovitas samuti pöörduda
politsei.ee poole, viga peab olema seal.
Helistasin uuesti politseile, üritati uuesti suunata SK-sse.
Ütlesin, et läbitud tee, andke mingi parem. Küsiti malbel telefonineiu häälele,
kas mul ikka on ID-kaart lugejas. Minu ilmselt suht äkilise reaktsiooni peale ühendati
mind ametnikuga, „kes neid asju paremini teab“. Ametnikuks oli proua Aune, kes
küsis mõned standardküsimused brauseriuuendamise ja muu jama kohta, mille peale
ma ka võisin suht äkiliselt reageerida. Kõne jooksul kontrollis ta, et teised
inimesed muudkui käivad sealsamas keskkonnas sedasama protseduuri tegemas ja
muresid ei ole. Lõpuks tegi mulle ettepaneku screenshotid teha. Ohkasin: „Teate,
mul on teie jaoks isegi need juba tehtud, öelge lihtsalt, kuhu ma saadan.“
Saatsin, kuhu kästud.
Tema
vastus järgmisel päeval:
Tere,Palun kirjutage, millal Te saite esimese mobiil-ID ja millal käisite mobiiloperaatori juures uut SIM-kaarti saamas.TervitadesAune
Hankisin EMT-st ka
selle info. Muu hulgas küsisin EMT-st igaks juhuks, kas uus SIM on ikka Mari Öö
Sarve nimele, sest et eelmine oli Mari Sarve nimeline ja ma vahepeal ju muutsin
natukene oma nime. „Loomulikult, see on automaatselt isikukoodiga seotud,“
vastas sõbralik noormeeshääl kiiresti ja mõtlemata. Ei olnud siiski ülearu
usaldusväärne infoallikas, sest ta väitis ka seda, et minu M-ID-ga on kõik
kõige paremas korras, see on aktiveeritud ja puha. Küsisin, kas see saab tõesti
olla tõsi, kui ma pole isegi kaardilt füüsiliselt neid aktiveerimiseks
vajalikke koode lahti kraapinud. Siis ta tegi paar hiireklikki ja nentis, et
ikkagi ei ole aktiivne. Nii jäi hinge kahtlus, et äkki on ikka nimes asi ja
noormeeshääl ei kontrollinud, vaid lihtsalt ARVAS, et nimi SIMil ja ID-kaardil
klapivad. Andsin kahtluse teada ka politsei.ee-le.
Nende vastus:
Tere,palun prooviga uuesti aktiveerida, meie koduleheküljel ei leitud mingit viga.LugupidamisegaAune
See oli üks väga halb
päev. Kui miski ei tööta juba kaks nädalat, siis miks ta nüüd, saja esimest
korda proovides peaks töötama, kui te pole oma süsteemis midagi muutnud?
Pakkusin Aunele viisakalt, et võtan oma kaardi, lugeja ja arvuti kaasa ja tulen
tema juurde – las ta aktiveerib ise ära. Tema vastus, ettepanekut
kommenteerimata:
Lp Mari Öö SarvSaatsin Teie probleemi edasi sertifitseerimiskeskusele, sealt võetakse Teiega ühendust.LugupidamisegaAune
Kaks päeva hiljem
võeti minuga tõesti ühendust ja tehti ettepanek pöörduda EMT poole, kes võiks
väljastada uue SIM-kaardi. Tõesti, seda polnud ma veel proovinud. Aga kui ma
sinna läksin ja minu nähes testiti läbi 3-4 erinevat SIMi EMT esinduse arvutis,
kõik sama tulemusega, tõstsid ka nemad käed üles. Leppisime kokku, et saadan
neilegi oma kuulsad screenshotid ja nende tehnikud kaevuvad probleemi
lahendama.
Niisiis, EMT oli päriselt
pool tundi vaeva näinud ja SK ka, aga politsei ainus retoorika oli olnud „proovige
veel“ või „pöörduge kellegi teise poole“. Samas ütlesid kõik asja pisut tundvad
sõbrad, kellele veel kurta jaksasin, et viga peab just nende süsteemis olema.
Siis tegin kõne ühele
tuttavale endisele SMITi töötajale ja kurtsin mure ära. Ta tellis endale ka
need populaarsed screenshotid koos SK kirjaga ja lubas anda kellelegi SMITis paar
suunavat jalahoopi – SMIT on siseministeeriumi infotehnoloogiakeskus, kus
seesamune neetud taotluskeskkond tehtud on.
Kui hakkasin talle
seda kirja saatma, lugesin täpsemalt SK teate läbi. Ikka süvenesin kohe. teade oli
selline:
Uurisime teemat omalt poolt ja näib, et põhjused miks Teil ei õnnestu Mobiil-ID teenust aktiveerida tulenevad alates SIM-kaardi väljastusest. Tegin NBA numbripäringus (https://nba.tja.ee/numbriparing.aspx) Teie numbri alusel päringu ja näen, et olete EMT klient.
Olukorra lahendamiseks soovitan veel kord pöörduda EMT poole, kes väljastab Teile uue SIM-kaardi. Seejärel proovige veel kord teenust PPA lehel aktiveerida. Olen tänulik, kui annate meile tulemuste kohta tagasisidet.
Lugupidamisega…
Kogu lugupidamise juures – kallid spetsialistid, loomulikult on probleem
keskkonda sisenemisega alates uue SIMi väljastamisest, sest enne polnud mul
kunagi sinna portaali asja ja ma isegi ei üritanud! Ja et ma EMT klient olen,
poleks vaja olnud pärida, ma tean seda ise ka, aga no aitäh sellegipoolest.
SMITi suunas vehkimise tulemusena sain samal päeval meili kelleltki Urmolt smit.ee
aadressiga:
TereKas teil on võimalik täna uuesti proovida seda tegevust ja kas saate ligi keskkonnale normaalselt vöi ei?TervitadesUrmo
Tervitamise tuhinas unustas Urmo märkida, kas
ta oma süsteemides midagi muutis ka, et oleks ka põhjust uuesti proovida, või
oli see seesama võte, mida enne politsei.ee suunalt sain – proovige uuesti,
meil on kõik korras. Proovisin niisiis raevu maha surudes uuesti, tulemus sama:
Ja kui vajutan jätkamiseks nuppu „Edasi“, saan teada, et session expired.Autentimine õnnestus. Jätkamiseks vajuta nuppu "Edasi".Eesti isikukood ${mid.person.code}Eesnimi (nimed) ${mid.person.firstName}Perekonnanimi (nimed) ${mid.person.lastName}
Järgmisel päeval, see on nüüd juba 23. mail, helistas mulle sõber Aune, kes
oli üsna väsinud häälega ja palus uuesti proovida, et saada „värsked ekraanipildid“.
Ma ei tea, kas seal on erilist vahet, millal ma olen need teinud, kui need ikka
samasugused on – pigem tundub, et see on ikka seesama „proovige uuesti“
retoorika. Palusin teda, et nad ei paluks mul uuesti proovida enne, kui kusagil
on midagi muudetud, sest miks viiesaja esimesel korral peaks töötama, kui
esimesed viissada korda lõppesid kõik ühtmoodi tulutult?
Päeva jooksul kirjutas ka SK:
Ma loodan ka lahendusele lähipäevil, sest ma olen suur M-ID fänn ja elu ilma selleta on päris ebamugav. Kordasin siiski neile koos lugupidamisega, et ükski logi ei saagi kajastada M-ID aktiveerimist, sest ma ei saa sinna politsei.ee mobiil-id taotluskeskkonda ju üldse sissegi.
Tere, MariKinnitan Teile, et hädad ei saa alguse Teie arvutist ega ID-kaardist. Tõrked tulenevad erinevate infosüsteemide vahel suhtlemisest.Meie poolt vaadatuna on näha, et EMT poolel on kõik korrektne, SIM-kaardi väljastuse kohta on info meieni õigel kujul jõudnud. Edasi peaks minema sedasi, et kui Te Politsei- ja Piirivalveameti kodulehel teenust aktiveerite, siis peaks see info samuti meieni jõudma. Kuna seda infot meie logid ei kajasta, siis suhtlesin veel kord PPA ametnikuga (kes teemaga kursis) ja nad lubasid sealtpoolt veel vaadata.Kui midagi selgub, siis PPA lubas Teid teavitada. Meid samuti ning mina omalt poolt teavitan EMT-d.Väga kahju, et teenuse aktiveerimine nii ebamugavaks on osutunud. Olen kindel, et lahendus saabub lähipäevil. Kahjuks meie poolelt täna rohkem midagi teha ei ole.Lugupidamisega...