Thursday, October 01, 2015

viinakuu eri

septembris ei joo. ma ei tea, kui palju aastaid seda kampaaniat on tehtud. pean tunnistama, et ma ei saa sellest aru.

jaa, ma olen oma elus päris palju joonud. ülikooli ajal ei saanud kuidagi igapäevaelu elatud, kui õlut ei saanud, pidudel rohkem ja kangemat. pärast ülikooli läksime sama hoo pealt edasi ja kui perepilte vaatan, siis ca kuue aasta eest oli täiesti elementaarne varuda folgiks, jaanipäevaks või sünnipäevaks suurem kogus alkoholi.

ma ei ütle, mis mind muutis, õigemini mis mind mõtlema pani. muutis see, millele ma mõtlesin. "miks ma joon?" küsisin. "kas mul on seda praegu vaja?" küsisin. "kas mulle meeldib purjus olla?" küsisin. ekää, oli enamasti aus vastus, ja ma jätsin siis joomata.

eks paljud naised saavad pikema kainuskogemuse kätte pärijate abiga. tublim osa (khm-khm!) mitte ainult püsib rasedana kaine, vaid imetab vähemalt aastakese ja püsib ka tolle aja kaine. ma tegin seda 9+12 kuud kainust kaks korda mingite alkoholiteemaliste pingutusteta ja ilmselt see on üks põhjus, miks kampaania korras 30 päeva kainust mulle jabur tundus.

niisiis, kui ma hakkasin ilma raseduseta mõtlema, miks ma ise joon, vastasin endale vägagi tihti, et tegelt polegi head põhjust, ja jätsin avamata. ja ei ole ma tundnud mingit survet juua kodus, seltskonnas ega peol. aga tekkis häiriv kõrvalnäht: üritasin mõtestada ka seda, miks inimesed minu ümber joovad. nemad ju ei jätnud avamata. nt sel suvel sõitsin autoga öösel ühte seltskonda 100 km kauguselt koju. kõik olime väsinud. üks lonksas terve tee. lihtsalt selleks, et kell kaks öösel koju jõuda ja magama minna. milleks sellisele teekonnale alkohol?

ma tean, miks. ma olen seda piisavalt palju näinud. tuleb juua, sest alkohol ja jooja lihtsalt on ühes kohas koos. see ongi piisav põhjus joomiseks. ja ma ei saa sellest aru. juua lihtsalt sellepärast, et kapis on? tööriistakast on ka kapis olemas, miskipärast ei sunni ta lakkamatult naelu lööma. värvipliiatsid on igas lastega kodus olemas, kas see tähendab, et vanemad igal õhtul joonistavad? riiul on raamatuid täis, anuvad lugemist. aga ainult alkohol on see, mida tuleb tarvitada, kuna ta on. see ei ole põhjus!

niisiis. miks sa avad?

ja ma ei räägi üldse mingist karskusest. ma saan täiesti aru sellest, et kui inimene teeb risottot, siis peab olema klaas kuiva valget veini käepärast (lisaks sellele, mis potti läheb). ma olen täiesti nõus, et õhtul lemmiksarja kõrvale tahaks vahel ühe siidri. saun ilma õlleta ei ole ka minu jaoks päris see mis õllega (ehkki janu mõttes on värska parem, aga no külm õlu kuumast saunast tulles on niiii hea!). tuled garaažist või motoklubist ja avad õhtul kodus ühe külma õlle - ma ei mäleta, kui palju kuid ma midagi sellist tegelikult tegin, aga ma mõistan seda sajaga. matkal käies on meil ka alati kange alkohol kaasas, et kui tõesti on nii külm, et... aga kui ei ole nii külm, siis võib minna vabalt täitsa mitu matkapäeva ilma et vana tallinn tähelepanu saaks. ning mõnikord on lihtsalt isu mõne kokteili järele - kvaliteetsed gin&tonic ja cuba libre löövad juba maitsega jalad alt ja mu lemmikjook välitingimustes on juba aasta aega olnud earl grey vana tallinnaga.

nii et ei, ma ei hääleta täiskarskluse poolt ega ütle, et kes joob, on joodik. ma täiega mõistan hetki, kus sa lihtsalt tahadki alkoholi. aga lihtsalt mõtle korraks enne lahtinööpimist ja küsi endalt: miks sa avad?

No comments: